Vitaminer

Behandlinger hos Zonekilden

Zonekilden
Zonekilden
Tranegilde Strandvej 41, 2635 Ishøj
Mineralsk Fodbad
Mineralsk Fodbad
Fodbad ved Zoneterapi
Gravidbriks
Gravidbriks
Briks med plads til mave og bryster
Zoneterapi
Zoneterapi
RAB Zoneterapeut
Afspændingsmassage
Afspændingsmassage
Ved Spændingshovedpine
Japansk Lifting
Japansk Lifting
Rynkereducerende Ansigtsmassage.
Zoneterapi
Zoneterapi
Zoneterapi til børn
Akupunktur
Akupunktur
Smerter & Ubalancer i kroppen

Vitaminmangel - Årsag og symptomer.


Symptomerne på underskud af vitaminer.

 

Det er alt fra allergi, hukommelsesbesvær, hyperaktivitet, svimmelhed, infektioner, forkølelser, insektbid, ja, til alt det vi går og døjer med i dagligdagen.

 

Årsager. Vi kan ikke leve uden vitaminer og mineraler og bestemte olier.

Hver en celle i vores krop er afhængig af den rette mængde vitaminer mm.

 

Nervesystemet, hormonsystemet, fordøjelsessystemet, immunforsvar, forplantningssystemet, muskler, knogler, led, øjne, hår, hud, tænder, lugtesans, smagssans. Og sådan kunne jeg blive ved, hele vores krop bliver påvirket ved underskud af enten vitaminer, mineraler, eller essentielle olier.

 

Lad os tage udgangspunkt i en bil. En bil har brug for benzin, vand, olie, og vedligeholdelse. Kommer den i underskud, brænder den sammen, går i stå, eller koger over. Og sjovt nok går det helt galt hvis man putter sukker derned hvor bilen normalt får sin energi fra, nemlig benzintanken (bilens vitamin depot).

 

Men pudsigt nok har sukker en stor andel i mange sygdomme.

Nyere forskning har vist, at sukkeret har overtaget de receptorer der normalt tilhører C-vitaminet. Disse receptorer har til opgave at fører C-vitaminet ind i cellen, så kroppen kan optage, og forbruge C-vitaminet.

 

Vigtig er det også at huske at nogle vitaminer er fedtopløselige, og nogle vitaminer er vandopløselige.

Nogle vitaminer deponeres i kroppen, andre forsvinder hurtigt ud af kroppen.

Nogle vitaminer optages bedre hvis et andet vitamin er til stede.

Nogle vitaminer må ikke indtages i større doser, hvis man får blodfortyndede medicin. f.eks. E-vitamin.

 

Det er klart, at man skal være varsom med at indtage vitaminer. Alt med måde, og i rette doser.

 

Ved psykisk/fysisk stress, er der specielt to vitamingrupper der meget hurtigt forsvinder ud af kroppen, og da vi i forvejen ikke danner disse vitaminer selv, er vi derfor meget afhængige af en kost hvor disse vitaminer indgår. Her er der tale om B vitamin og C vitamin.



A Vitamin

 

Mangelsymptomer og årsager.


A vitaminet har betydning for Slimhinder, immunforsvar, hud og øjne, antioxidant.


Virkning:

  • A-vitamin styrker hud, tarmslimhinde, luft-og urinveje og beskytter mod infektioner og de kræfttyper, der skyldes direkte påvirkning.
  • A vitamin er nødvendig for produktionen af farvestof i øjet (synspurpur), som er vigtigt for at kunne se i mørket (skumringssyn).
  • A vitamin er nødvendigt for normal fosterudvikling.

 

Organer som har behov for A vitamin for at fungere optimalt.

  • Milt, nyre, galde, lever, endokrin, slimhinde, immunforsvar, hud og øjne.


Mangelsymptomer.


  • Natteblindhed
  • Tør, skællende hud.
  • Tørre, sarte slimhinder med hyppige infektioner (tarm, luft-og urinveje).
  • Reduceret hørelse, lugt og smagssans
  • Hår og negle der let knækker.
  • Overhyppighed af kræft i hud, blære, bronkier og mavesæk.

 

A-vitamin findes naturligt i :

Lever, smør, æggeblomme, gulerod, hyben, dild, persille, grønkål, abrikos, græskarkerner, banan.

A vitamin er synergis tér med E- vitamin, og zink.

Zinkmangel kan svække A-vitaminmangel virkningen, og omvendt.

 



 

B Vitamin. B1, B2, B3, B5, B6, B8, B9, B12.

 

  • B- vitaminerne bliver hurtigt optaget og udskilt fra kroppen igen.

         Vi er derfor afhængige af daglig tilførsel, med undtagelse af B12 vitamin, der deponeres i leveren.

 

  • B vitaminer kan fås som B multivitamin hvor alle b vitaminer er samlet i en vitaminpille.

 

Mangelsymptomer på hvert enkelt B-vitamin.

 

B1 vitaminmangel og symptomer.

  • Konstant kvalme.
  • Prikkende, kriblende fornemmelse i hænder og fødder(nervebetændelse).
  • Psykiske problemer, hukommelsestab, dårlig fordøjelse, koncentrationsbesvær,   

   søvnløshed, angst, forbi, paniske reaktioner og præmenstruelt syndrom.

  • Dårlig fordøjelse, og vægttab.
  • Uregelmæssig pul, åndenød og trykken for brystet.
  • Vand i kroppen, kvalme, manglende appetit og svindene muskelkraft.
  • Knoglemisdannelse.
  • Knogleskørhed

 

B2 vitaminmangel og symptomer

  • Sår og revner i mundvige og tunge, samt slimhinder.
  • Vækst standsning
  • Brændende fornemmelse i mund, læber, og tunge.
  • Tidlig ældningsproces, rynker.
  • Hyppige forkølelsessår.
  • Skøre fingernegle.
  • Hårtab.
  • Tørre, kløende øjne.

 

B3 vitaminmangel og symptomer.

  • Hovedpine.
  • Søvnløshed, dårlig appetit og fordøjelse.
  • Energimangel. B3- B6-vitaminmangel
  • Depressioner.

 

B5 vitaminmangel og symptomer.

  • Træthed, svage muskler, krampetendens, søvnløshed.
  • Depressioner, dårlig appetit og svækket fordøjelse.
  • Uren hud. B5-B6-vitaminmangel

 

B8 vitaminmangel og symptomer

  • Eksem der ikke klør.
  • Skæl.
  • Øget afsondring af talgkirtlerne.
  • Hudproblemer.
  • Søvnløshed. B8

 

B9 vitaminmangel og symptomer

  • Lyse pletter på huden.
  • Grå hår.

 

B12 vitaminmangel og symptomer.

  • Alvorlig blodmangel (perniciøs anæmi)
  • Træthed, uoplagt, rød tunge og dårlig appetit.
  • Søvnproblemer, dårlig hukommelse.
  • svækket modstandskraft, koncentrationsproblemer.

 

Mangel symptomer på B-vitamin kompleks (B1, B2, B3, B6, B8, B9, B12)

  • Træthed
  • Stress, nervøsitet
  • Forstoppelse, søvnløshed
  • Irritabilitet, og blodmangel

 

B vitamin. B1, B2, B3, B5, B8, B9, B12.

Vitaminer er livsnødvendige mikronæringsstoffer, som kroppen med få undtagelser ikke er i stand til at danne selv, og derfor må vi have dem tilført gennem kosten.

 

B12 vitamin (Cobalamin)

  • B12 vitamin bliver produceret af tarmens mikroorganismer, og bliver deponeret i leveren.
  • B12 vitaminet findes ikke i planter, med undtagelse i tang samt havalger, og i en speciel ølgær.
  • B12 vitaminet findes i animalsk føde som er lever, østers, torskerogn, sardin, laks, makrel, ørred, samt æggeblommer.
  • B12 vitaminet kan forekomme i økologiske grøntsager, men i meget små mængder.

 

En syg maveslimhinde (mangel på intrinsic factor, et stof i mavesækken) kan medføre B12 vitaminmangel.

 

B12 vitamin tilskud kan tilrådes til vegetarer, brugere af større mængder alkohol og tobak, ved mavesår og katar, gravide og ammende, samt P-pille brugere, ældre, og ved stort indtag af kaffe.

 

Organer der har behov for B-vitaminer for at fungere optimalt.

  • Maven
  • Hjerte, og tyndtarm
  • Blære, nyre
  • Øjne, og ører.
  • Binyrer, hypofysen.
  • Bugspytkirtlen, thymus, lymfesystem
  • Milt, lever, tarme, kønsorganer.
  • Stofskiftet, nervesystem, bloddannelsen, hår, hud.

 

B-vitaminernes betydning for kroppen.

  • Kulhydratomsætningen i kroppen
  • Nervesystem
  • Vækst og proteinomsætning
  • Hjertefunktion
  • Vigtig antioxidant, beskytter mod for tidlig ældning, da den forhindrer for harskning og skader på cellerne

 

B vitaminer findes i disse fødevarer.

Ølgær, naturris, hvedekim, nødder, kartofler, havregryn, bønnespirer, ærter, hvidløg, brændenælder, dild, grønkål, lever(fra lam, kylling, kalv), champignon, kørvel, broccoli, persille, rosenkål, jordnødder, fuldkornshvede, æg, bananer, avocado, rå fisk, rød peber, persillerod, østers, torskerogn, laks, makrel, ørred, solsikkekerner, paranød, sojabønner, gule ærter, sesam frø, brune ris, hirse, rugmel, ris klid, hvedeklid, byggryn, majsmel, lammekølle, kalkun, dadler, brune bønner, kikærter, mandler, pastinak, porre, asparges, tun, solbær, tyttebær, ribs.





C Vitamin.

 

Organer der skal bruge C-vitamin for at opretholde den sunde tilstand.

Immunforsvar, kredsløb, lunger, mave, milt, hjerte, tyndtarm, blære, nyre, hormonsystemet, endokrin afgiftning, antioxidant & bindevæv.

 

Vitaminet C er et livsnødvendigt mikronæringsstof.

Vi er som de eneste pattedyr ikke i stand til at lave dette vitamin selv, og må derfor få det tilført gennem kosten.

Nyere forskning har midlertidig opdaget en kedelig og ret så vigtig oplysning omkring cellernes optagelse af C-vitaminet. Receptorerne der normalt har til opgave at transportere C-vitaminet ind i cellerne, er mere eller mindre blevet overtaget af sukker. Dette skyldes at sukkeret bruger den samme receptorer som C-vitaminet.

Dvs. når vi spiser kost med C-vitamin, optager cellerne og dermed kroppens organer ikke vitaminet optimalt hvis der er et stort sukkerforbrug i dagligdagen. C-vitaminet suser lige forbi de optaget (af sukker) receptorer, og ud i toilettet, eller gennem sveden.

Det er sådan at der findes rigtig meget usynligt sukker i vores kost. Næsten alt industrielt fremstillet mad er der sukker i, forklædt som dextose.

Rent faktisk er alt der slutter på at ”ose” sukker.

Prøv at tjekke dine fødevare i dit køleskab, din tandpasta, mm. Du vil blive overrasket over hvor meget sukker du indtager i det daglige uden egentlig at vide det.

 

Øget behov for C-vitamin.

 

  • Brugere af større mængder af alkohol og tobak
  • Ældre mennesker
  • Ved svækket modstandskraft
  • Gravide og ammende
  • Kronisk syge, der indtager medicin (antibiotika, smertestillende medicin, eller hormoner).
  • Stress (C-vitaminet bliver opbrugt i løbet af meget kort tid)

 

Derudover er C-vitamin vigtig for

 

  • Udrensning af tungmetaller
  • Meget vigtigt antioxidant
  • Udrensning af medicinrester.

 

Mangel symptomer på C Vitamin.

 

  • Allergi
  • Træthed
  • Dårlig modstandskraft
  • Sårhelingsproblemer
  • Hårtab
  • Hudblødninger
  • Blå mærker
  • Forhøjet kolesterol i blodet
  • Øget risiko for kræft og hjertesygdomme
  • Lavt stofskifte (stress stjæler stresshormoner)
  • Blødninger i slimhinder og bindevæv.
  • Næseblod
  • Opsvulmet og blødende tandkød.
  • Dårlig sårheling.
  • Muskel og ledsmerter Hyppige infektioner
  • Klar snot (børn og infektioner)

 

Frugt og grønt der indeholder meget C-vitamin.

Hyben, persille, solbær, brændenælder, grønkål, peberrod, rosenkål, grøn peber, og frugt der er gule og orange, spinat, tomater, jordbær, mango,

 

Gå efter dansk frugt og grønt, (helst u sprøjtet og økologisk) spis årstiden frugt og grønt, og husk at når frugten eller det grønne er høstet, er vitaminerne forsvundet i løbet af en uge, så det er minimalt hvad der er tilbage af vitaminer når frugten og grøntsagerne lander på hylderne i supermarkederne.




D Vitaminer. Cholecalciferol

 

Vitaminer er livsnødvendige mikronæringsstof stoffer, som kroppen - med få undtagelser ikke er i stand til at danne selv, og derfor må vi have dem tilført gennem kosten.

 

D Vitamin.

  • Har betydning for.
  • Knoglesystemet, og kalkoptagelse.
  • Forebyggelse af brystkræft
  • Kan forebygge diabetes

 

Mangelsymptomer:

Osteoporose= knogleskørhed, engelsk syge, reumatiske smerter og udmattelse, menopause problemer, nedsat skjoldbruskkirtel-aktivitet= hypothyroidisme.

 

Tegn på overdosering af D- vitamin.

Kvalme, hovedpine, forstoppelse, (Hvis du i forvejen har forhøjet kalcium eller fosfat indhold i blodet, bør du ikke tage tilskud af D-vitamin, da det kan forværre tilstanden -tal med din læge, hvis du er i tvivl)

 

Andre forgiftningssymptomer:

Forkalkning af kroppens bløde vævsdele, hyppige vandladning, appetitløshed, utilpashed med svimmelhed, kvalme, opkast og diarré, træthed, og muskelsvækkelse.

 

Findes naturligt i:

Mest i gravet laks, fiskelevertran, æg, smør, ost, brændenælder, og solskin.

 

Øget behov.

  • Små børn, gravide, og ammende
  • Ældre mennesker
  • mennesker med tæt klædedragt
  • Vegetarer, da vitamin D primært findes i animalske produkter






E- Vitamin.

 

Betydning- og Mangel symptomer og årsager.

 

E-vitamin er vigtig for immunforsvar, hjerte/kredsløb, hormonsystem, og er en antioxidant.


E-vitamins betydning for:

  • Styrker cellemembranen.
  • Frugtbarhedsvitaminet
  • God til forebyggelse ved kemo- og stråleterapi (Skal lægeordineres)
  • Kredsløbsforbedrende
  • Immunforsvar, hjerte/kredsløb, hormonsystem, antioxidant
  • Ømme muskler
  • Leverpletter på hænderne, er forharsket fedt, der aflejres i huden, hjernen, lungerne, nyre, og muskler.
  • E-vitamin bremser dannelsen af leverpletter pga. sin antioxidanter effekt.

 

Vigtigt!!

E-vitamin er blodfortyndende, vær opmærksom ved blodfortyndende medicinindtagelse.

Som blodfortyndende siges E-vitamin at være mere effektiv end hjertemagnyl, rådfør dig med en ekspert hvis du er på blodfortyndende medicin.

 

E- vitamin er ligesom A, D, og K-vitamin fedtopløselige. Ved langvarig overdosering kan de ophobes i kroppen og forårsage vitaminforgiftning.

 

Mangelsymptomer på E-vitamin.

  • Svigtende ilttilførsel til vævet.
  • For harsknings processer og for tidlig ældning.
  • Skader på lever og nyrer, Skader på muskler og væv.
  • Svigtende frugtbarhed, urolig søvn,
  • Nitrosamin er et kræftfremkaldende giftstof, der dannes i tarmen af nitrit og nitrat, når vi mangler E-vitamin.
  • Menopauseproblemer, urolig nattesøvn, søvnløshed.

 

E-vitamin findes naturligt i:

Hvedekim, hvedeklid, broccoli, rosenkål, havregryn, flerumættede olier (solsikkeolie), mandler, nødder, fede fisk, æg, skaldyr, solsikkekerner, tidselolie, grønkål.



 

KONTAKT OS

Zonekilden

Indehaver og

RAB- Behandler

Pia Andersen

kontakt@zonekilden.dk

Tranegilde Strandvej 41, 2635 Ishøj Strand

Tlf.nr. +45-24 42 85 86

CVR: 31191742


FØLG OS

Copyright © zonekilden.